leren door zelf te doen!

DE WORKSHOP:

EEN ONTDEKKINGSTOCHT DOOR DE WERELD VAN GELUID EN MUZIEK

 

Kinderen leren verschillende aspecten van geluid in de praktijk (her)kennen: hoor je het verschil tussen hoge tonen en lage tonen? Hoe hard kun je geluid maken? En hoe zacht? Je hebt lange tonen en korte tonen. Muziek kan droevig klinken, maar ook heel vrolijk. Hoor jij het verschil? En voelt vrolijke muziek hetzelfde in je lijf als droevige muziek? Of voelt het anders? Wanneer wil je op muziek gaan dansen? En durf je te zingen? Kun je horen waar een geluid vandaan komt? En kun je een geluid herkennen? Hoe klinkt een viool? Of een piano? Of een kikker? Of de wind? Kun je dat nadoen? Kunnen we met de hele klas tegelijk in onze handen klappen? Misschien kun je zelfs wel een ritme klappen, of stampen met je voet! Of op de grond tikken met stokken, net als op een trommel!
Toon heeft zijn 'herriebak' bij zich. Daar zit heel veel herrie in! Onder andere de enige echte toonladder van Nederland. Als je op die ladder klimt, of met je handen vastpakt, dan maakt-ie echt geluid!

Zou je weleens op een echt muziekinstrument willen spelen? Toon heeft ook altijd zijn viool bij zich. Een grote, voor zichzelf. Maar ook een kleine, speciaal voor jou. Toe maar... speel er maar eens op!

Ach, voor je het weet zijn die 45 minuten Lol Met Geluid weer om.

 

 

Randvoorwaarden om de workshop te kunnen verzorgen:

- een speelokaal of gymlokaal waar kinderen kunnen zitten en er genoeg ruimte overblijft om te bewegen.

- met oog op de bereikbaarheid met de 'herriebak' (een handkar) is het belangrijk dat de locatie waar de workshop gegeven wordt, gelijkvloers is.

- een werkend stopcontact

- de mogelijkheid om met de aanhanger (waar de herriebak in vervoerd wordt) op het schoolplein te komen.

 

WORKSHOP 'LOL MET GELUID'

 

'Lol Met Geluid' is een workshop met een duur van ca. 45 minuten, die kinderen in de onderbouw (groep 1 en 2) spelenderwijs en op een actieve manier een ontdekkingsreis biedt door de wereld van geluid en muziek.

Er wordt gewerkt met en aan de hand van door de docent zelf ontwikkeld materiaal, zoals de Lol Met Geluid Handkar die gevuld is met allerlei instrumenten waarmee de kinderen gaan werken. Ook is de kar uitgerust met een interactieve toonladder die werkelijk geluid geeft, en met een interactief geluidenspel.